White Beach - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan-Jelle Meijer - WaarBenJij.nu White Beach - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan-Jelle Meijer - WaarBenJij.nu

White Beach

Door: Jan-Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jan-Jelle

08 Juli 2006 | Suriname, Paramaribo

Hallo beste mensen,

Hoe gaat het?
Airco's geinstalleerd?
Balkenende III geaccepteerd?

Voor de verandering zit ik weer eens in een internetcafe. Ik had het gisteren bij Fernandes te druk om een bericht te schrijven, en de huishoudelijke taken riepen, dus doen we het maar zo.

Opvallend genoeg was het gisteren volgens mij de eerste dag sinds ik aangekomen ben dat het niet heeft geregent. De periode dat ik hier zit valt dan ook precies in het regenseizoen, van begin mei tot eind juli. Het is dus nog niet afgelopen en de droogte werd net, toen ik bij de kapper zat, weer even flink doorbroken.

Zoals ik verteld had zijn we zaterdag naar White Beach gegaan. Dat is een beach resort op een kunstmatig strand aan de Suriname rivier. Of nou, zaterdag... meer zondag ochtend eigenlijk. We hadden onze tas gepakt (met twee hangmatten zit mijn rugzak al snel vol) en zijn rond 11 uur 's avonds naar 't vat vertrokken. Daar hebben we tot 2:15 op het terras gezeten, waarna we de bus in mochten. Na nog een tijdje gewachte hebben in de bus zijn we met een groepje van ongeveer 25 man (bakra/surinamer verhouding ongeveer 3/2) door nachtelijk Paramaribo gereden richting het zuiden. Na een ritje van ruim een uur kwamen we aan op white beach. Toen we het park op liepen kregen we eerst een drankje waarvan we "wakker zouden worden". Daarna werden we naar onze "huisjes" geleid. Ik schrijf "huisjes" omdat het niet meer is dan een rieten dak op palen met banken aan de zijkant. Daar konden we onze hangmatten in op hangen. Dat "wakker worden" was wel een prima plan, want Toen we gesetteld waren zijn we vanaf het strand de zonsopgang gaan bekijken. Ik had in Galibi al een poging gedaan, maar die was mislukt, omdat de gids zich in de tijd van zonsopgang had vergist. Ik zou in ieder geval zeggen, zie foto!

Daarna zijn de meeste mensen in hun hangmat gaan liggen om een beetje bij te slapen. Ik had niet verwacht dat het me zou lukken om in een hangmat te slapen, maar dat viel heel erg mee. Ik heb toch nog vier uur geslapen. Optimaal was het niet trouwens, want ik heb de neiging om veel te draaien in mijn bed en in een hangmat kan de hele vreemde posities opleveren. Ik had dus best pijn in mn nek de volgende ochtend en mijn arm was behoorlijk aan het slapen.

De rest van de dag hebben we weinig anders gedaan dan zwemmen, zonnen, praten, cocktails shaken/drinken, kaarten, eten, in de hangmat liggen en poolen. Zoals ik al verteld had was het gisteren de eerste droge dag in de negen weken dat ik hier ben. Ook op White Beach is het niet droog gebleven, vanaf een uurtje of twee was het de hele dag grijs, maar natuurlijk wel warm. Al met al was het de (bijna) ultieme relax dag.

Toen we 's avonds terug kwamen, zijn we praktisch meteen naar bed gegaan, want maandag moet je natuurlijk weer fris op je werk verschijnen.

Maandagavond had ik mijn eerste salsales van de semi-gevorderden cursus. Dat gaat behoorlijk wat sneller dan beginners. Wat ook wel onhandig is, is dat de groep heel wat groter is en dat het dus moeilijker wordt om Ytje te volgen.

Woensdag hadden we met drie jongens die we van White Beach kenden afgesproken om te gaan stappen. Dat betekende dus wel dat ik dinsdag en woensdag langer door heb gewerkt om donderdag ochtend vrij te kunnen nemen. We hadden de heren uitgenodigt om eerst bij ons thuis wat te komen drinken. Ze hadden ook nog twee meiden mee genomen en met zijn zevenen hebben we toen een heel fout kaart/drank spelletje gespeelt. De meiden hadden geen zin meer om mee te gaan stappen, dus hebben we ons met zijn vijven in een taxi gepropt (en als ik zeg proppen, dan bedoel ik ook echt proppen. Het was gelukkig niet zo'n lang ritje). Op de woensdagavond is Millenium de place to be in Paramaribo. Hoe het kan dat al die mensen donderdagochtend niets te doen hebben of al ze dat wel hebben ze dat gewoon met hun brakke hoofd gaan doen, snap ik niet, maargoed, Millenium is dan ook niet zo groot. Maar het was wel erg gezellig.

Donderdagavond had ik weer salsa. We zijn begonnen met het leren van draaien. Dat is opzich best leuk, je moet alleen wel weten waar je je hoofd moeten houden, anders kun je behoorlijk draaierig worden. Ik weet in ieder geval al wel dat het wat meer inspanning zal gaan kosten om semi-gevordert ook te halen, maar ach, ik doe het toch voor de lol.

Dit weekend zouden we eigenlijk een tour gaan doen, maar de tour die Paul had uitgezocht (over Peerke Donders een zalig verklaarde priester waar Paul een ver familielid van is) kon niet doorgaan omdat we we maar met zijn tweeën zijn en dat niet rendabel voor de touroperator was. Het alternatief, vissen op het Brokopondo stuwmeer, ging uiteindelijk ook niet door omdat de de mensen waar wij ons bij wilden aansluiten al een andere trip hadden geboekt (met andere woorden, je moet wel een groepje mensen zoeken om mee te gaan, anders kun je naar je tripje fluiten).

Gisteravond zijn we gewoon eens een avondje thuis gebleven. Vanavond hebben we met wat mensen afgesproken om te gaan stappen. Twee meiden van die groep (Annet en Irene)vertrekken namelijk dinsdag naar Nederland, dus dit is hun laatste stapavond.

Maandag is Rashmi weer terug uit Nederland. Dus dan gaan we waarschijnlijk even bespreken of ze tevreden is met wat ik in de laatste twee weken gedaan heb. Ik ben benieuwd.

Nu ga ik weer eens even de zon in, terug naar huis lopen.

Prettig weekend iedereen! En voor de mensen die gaan, ik wens jullie een hele vette Sensation ;-)

Groeten,

JJ

  • 10 Juli 2006 - 05:07

    Linda:

    Heeej Jan-Jelle!
    Klinkt weer leuk joh. Ik ben zaterdag veilig in Nederland aangekomen. Wel eventjes omschakelen, maar alles is vast zo weer vertrouwd. De 5 maanden zijn zo snel omgegaan! Ik had er wel eventjes moeite mee om deze geweldige periode af te sluiten! Dus geniet er nog maar extra van!!!
    Liefs Linda

  • 10 Juli 2006 - 07:46

    Peeltje@kuopio:

    Zo te horen heb je weer veel leuke dingen gedaan. Ikzelf heb t laatste twee weken beetje druk gehad om mijn verslag af te krijgen. Hee maar nog heel veel plezier daaro. Ik heb vrijdag dus mijn verslag ingeleverd. Ik ga nu maar mijn spullen pakken om vanaf morgen voor twee en een halve week door Finland te reizen (en natuurlijk Tallin the real life Efteling).

    Groeten en nog heel veel plezier!

    Henri

  • 12 Juli 2006 - 14:55

    Marky:

    Yo JJ,

    Jij bent maar een bofkont:)... Genieten en Genieten! Morgen naar Kenia, dus zitten we iig bijna op dezelfde breedtegraad;). Veel succes nog en bel je rond 1 aug!

    Greetz Markz

  • 14 Juli 2006 - 08:54

    Annet:

    heeej! alles goed daar in paramaribo!in nederland is t even wennen hoor! maar wel mooi weer zonder regentijd beter!ej veel plezier vrijdag met je kaaimannentocht en geniet er van daar want voor je t weet zit je hier weer met een cultuurschok en een jet lag:) enneh, succes met de salsa he! maakt niet uit als je er een paar keer meer over doet dan mij hoor om te slagen ;p hihi

    en we gaan stappen in nederland he! tot snel dan! kus annet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan-Jelle

Welkom op mijn blog! Hier probeer ik iedere week iets te schrijven over mijn stage in Suriname. Niet dat dat altijd lukt, maar het gaat om het idee toch? Ik loop stage bij Polyformis Consultants N.V., dat is een voedselveiligheidsadviesbureau (Een N.V. in Suriname is trouwens hetzelfde als een B.V. in Nederland). Mijn opdracht is het schrijven van een voedselveiligheidsplan voor Fernandes Bakkerij N.V. . Fernandes is ook de plek waar ik het grootste gedeelte van mijn stage zal zijn. Ik vertrek op 6 mei van Schiphol en begin 8 mei met stage lopen. Vrijdag 28 Juli is mijn laatste stagedag en van 4 tot 14 augustus ben ik vakantie aan het vieren op Curacao. Als alles goed is land ik op dinsdag 15 augustus om 9:00 uur weer op Schiphol. Ook hier te vinden, zijn de oude nieuwsbrieven van mijn reis met Pieter Foortse en Paul Savalle in Australië en Nieuw Zeeland van september 2002 tot juni 2003. Ik hoop dit log in de toekomst nog vaker te kunnen gaan gebruiken, want reizen is misschien wel het vetste wat er is! Ik vind het altijd leuk om te horen hoe het met jullie is, dus laat eens een berichtje achter. Groeten, JJ

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 29435

Voorgaande reizen:

06 Mei 2006 - 15 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: