Zo, en dan nu vakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan-Jelle Meijer - WaarBenJij.nu Zo, en dan nu vakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan-Jelle Meijer - WaarBenJij.nu

Zo, en dan nu vakantie!

Door: Jan-Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jan-Jelle

28 Juli 2006 | Suriname, Paramaribo

Hallo vakantievierders,

Lekker aan het bakken?
Ik ga me bij jullie voegen! Sinds 20 minuten is het vakantie. De enige reden dat ik nog op kantoor zit is dan ook dat ik nog even dit weblogje online wil hebben.

Vorige week dinsdag hebben we de staart van èèn van de kaaimannen die we op ons tourtje geschoten hadden lekker opgebarbequed. Even een salade erbij gemaakt, de Jaspers hadden een fruitsalade geproduceert, biertje of sprivo erbij en je heb met gemarineerde kaaiman een perfecte barbeque. We zaten op het terein van de touroperator, ze vonden het daar wel een goed idee de vruchten van het werk te proeven.

Paul en ik hebben het schaken (her)ontdekt. Alleen het setje dat Paul van zijn moeder toegestuurd heeft gekregen is erg klein en de stukken zijn moeilijk te onderscheiden. Dus zijn we woensdag (19 juli) gaan schaken bij Broki. Daarna hebben we een paar potjes gepoold met een paar Surinamers. Ik was behoorlijk kansloos bezig die avond, maar we hebben wel lol gehad.

In het weekend heb ik vrij weinig gedaan. Beetje stappen, beetje tv kijken, beetje luieren. Paul heeft zijn tijd wat nuttiger besteed en is zondag gaan werken.

Maandag begon mijn laatste stageweek. Ik had al mijn werk voor Fernandes al afgerond en ben deze week dus bezig geweest met het afronden van mijn stageverslag.

Vanwege het massa ontslag bij Fernandes na de staking is er een personeelstekort. Er is dus een advertentie geplaatst om nieuwe werknemers te werven. In de advertentie staan alleen twee fouten.

1.Voor meer informatie kunt u bellen met Bartele Bouma (productiemanager)

Dit is niet handig, aangezien Bart ongeveer 10% van zijn werktijd op kantoor is in deze rumoerige tijd

2.Het doorkiesnummer is 307
Dit is niet handig, omdat dat niet het nummer van productie/kwaliteit is, maar van MIJ!!!

Gevolg, ik ben de hele week lastiggevallen door mensen die informatie over de vacatures willen hebben.

Het allerleukste gesprek ging zo:

"Goedemiddag, met Jan-Jelle de Meijer"
"Goede middag, ik ben op zoek naar de heer Bouma"
"De heer Bouma is helaas niet op dit moment niet op kantoor mevrouw. Waar gaat het precies om?"
"Ik had enkele vragen over de advertentie die ik in "de Ware Tijd" gezien heb"
"Aha, in dat geval kan ik u adviseren om een e-mail of een brief te sturen"
"OK, waar kan ik een brief naar toe sturen?"
"Dat is Fernandes Bakkerij, Kernkampweg 48, ter attentie van human recourse management"
"OK, en wordt die dan wel beantwoord?"
"Ja mevrouw, ik neem aan van wel"
"Want ik had al een brief gestuurd, he"
"Aha, en die is nog niet beantwoord?"
"Nee, nog niet"
"O, dat is vervelend mevrouw. Ik neem aan dat hij zo snel mogelijk beantwoord zal worden. Waneer heeft u hem gestuurd"
"Euh... vanochtend"
"Euh... o... ja... mevrouw ik neem aan dat hij èèn dezer dagen wel beantwoord zal worden hoor"

Ik wist dat Surinamers naief konden zijn, maar dit slaat echt alles!

Woendag zijn we naar Coronie geweest. Paul doet zijn opdracht voor een bedrijf in dat district (provincie) en Sharon had ons al een hele tijd beloofd dat we er naar toe zouden gaan. Na heel wat verschuivingen in het schema is het er woensdag dan eindelijk van gekomen. Coronie is het tweede district vanaf de grens met Brits Guyana. Het was een kleine twee uur rijden. De omgeving is erg mooi, veel mangrove, moeras en oerwoud. Het viel ons op dat de weg een stuk beter was dan de weg naar het oosten. Toen we aan mevrouw Plak (de opdrachtgeefster van Pauls opdracht) vroegen of hier een reden voor was, was het antwoord: "Ja, in Nickerie wonen veel Javanen, die komen hier allemaal langs. En aangezien er veel Javanen in de regering zitten is deze weg goed onderhouden."

In Coronie hebben we de verwerking van kokosvezel in gebruiksvoorwerpen als deurmatten en mandjes gezien.

's Avonds zijn we bij de Jaspers langsgeweest. Ze vertrekken morgen namelijk weer naar Nederland en we wilden graag de foto's die we tijdens de kaaimannenjacht hadden gemaakt uitwisselen (lang leve de digitale camera :-D )

Gisteravond was het tijd voor mijn test van Salsa semi-gevordert. Ik had nu niet echt het idee dat het denderend ging, maar...
Ik ben GESLAAGD! Dus ik ga volgende week voor ik vertrek nog even een certificaat en een hoed scoren.

Vandaag was mijn laatste stagedag. Mijn stageverslag is af en ik heb net mijn evaluatie gehad. 4 in een schaal van 1 op 5! Ik ben tevreden :-D

Vanavond ga ik nog even wat drinken met de mensen van quality control. Dit weekend gaan we waarschijnlijk nog ergens bij het water liggen en voor maandag en dinsdag heb ik een tourtje naar het binnenland geboekt.

De vlucht naar Curacao is wat omgegooid. Ik moest mijn vlucht nog herbevestigen, dus heb ik vorige week even naar SLM (Suriaamse luchtvaart maatschappij) gebelt. Mijn vlucht bleek alleen niet te bestaan en mijn naam kenden ze ook niet. Het was dus allemaal wat wazig. Maar, toen ik de volgende dag bij SLM langs ging met mijn ticket bleek, dat ze het vluchtschema twee maanden geleden hebben omgegooit. In plaats van vrijdag 4 augustus vlieg ik dus donderdag 3. Dagje minder Suriname, dagje meer Curacao, vind ik helemaal niet erg :-D

Dus, woensdag even inpakken en natuurlijk mijn laatste weblog vanuit Suriname schrijven.

Prettig weekend allemaal ;-) en tot dan.

Greetz,

JJ

  • 31 Juli 2006 - 07:00

    Marijke Van Der Gaag:

    Hey Jan-Jelle,

    Geniet nog even van je laatste dagen Suri!!! En natuurlijk van je tijd op Curacau!!!
    Het leven hier in Nederland is alweer zo normaal alsof het lijkt of ik al een hele tijd terug ben.

    Groetjes Marijke

  • 01 Augustus 2006 - 21:04

    Annet:

    heeej jan jelle!hip hoor, ga je nou nog naar brownsberg?zeker cool!en betere stagebeoordeling!geniet nog maar ff van je laatste weekje!nederland is nu al weer helemaal gewoon, saai! x annet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan-Jelle

Welkom op mijn blog! Hier probeer ik iedere week iets te schrijven over mijn stage in Suriname. Niet dat dat altijd lukt, maar het gaat om het idee toch? Ik loop stage bij Polyformis Consultants N.V., dat is een voedselveiligheidsadviesbureau (Een N.V. in Suriname is trouwens hetzelfde als een B.V. in Nederland). Mijn opdracht is het schrijven van een voedselveiligheidsplan voor Fernandes Bakkerij N.V. . Fernandes is ook de plek waar ik het grootste gedeelte van mijn stage zal zijn. Ik vertrek op 6 mei van Schiphol en begin 8 mei met stage lopen. Vrijdag 28 Juli is mijn laatste stagedag en van 4 tot 14 augustus ben ik vakantie aan het vieren op Curacao. Als alles goed is land ik op dinsdag 15 augustus om 9:00 uur weer op Schiphol. Ook hier te vinden, zijn de oude nieuwsbrieven van mijn reis met Pieter Foortse en Paul Savalle in Australië en Nieuw Zeeland van september 2002 tot juni 2003. Ik hoop dit log in de toekomst nog vaker te kunnen gaan gebruiken, want reizen is misschien wel het vetste wat er is! Ik vind het altijd leuk om te horen hoe het met jullie is, dus laat eens een berichtje achter. Groeten, JJ

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 29416

Voorgaande reizen:

06 Mei 2006 - 15 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: