Bon Bini Curacao - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jan-Jelle Meijer - WaarBenJij.nu Bon Bini Curacao - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jan-Jelle Meijer - WaarBenJij.nu

Bon Bini Curacao

Door: Jan-Jelle & Mark

Blijf op de hoogte en volg Jan-Jelle

10 Augustus 2006 | Nederland, Amsterdam

Hallo allen,

Mark en JJ hier vanaf het zonnige Curacao.
Het zit er bijna op (hoewel, Mark zit pas op de helft).

Zoals JJ al verteld had, is hij de laatste dagen bezig geweest met zijn duikcursus advanced open water. Maandag heeft hij zijn diepe duik gedaan. Dat was echt geweldig, tussen enorme scholen knal blauwe vissen heenzwemmen en de kick van het afdalen tot 33 meter. De stroming was alleen behoorlijk sterk, dus op een gegeven moment moesten JJ en zijn instructeur even aan een rots gaan hangen om op adem te komen. Vanwege de sterke stroming is de navigatieduik toen uitgesteld.

's Middags heeft Peter JJ naar het hotel gebracht, waar Mark al snel aankwam.
Na nog wat gedronken te hebben met Peter, Olivier en Luit zijn we naar de supermarkt gegaan. We gaan al genoeg uit eten, dus op de kamer ontbijten is wel een plan. En 'savonds lekker uit eten geweest. Vanwege Marks jetlag zijn we vroeg gaan slapen.

Dinsdag speelde de Jetlag weer op, JJ werd namelijk om 06:30 al wakker gemaakt door een veel te actieve Mark. Nadat JJ zich nog een paar keer had omgedraaid, zijn we naar het strand gegaan (nog geen minuut lopen van onze kamer). Wat ook heel erg luxe is, is dat er een koraal rif aan het strand ligt, waar het krioelt van de tropische vissen. We hebben dus wel een uur gesnorkelt.

's Middags zijn we gaan lunchen in het centrum, om daarna naar de likeurstokerij van Curacao te gaan. We wisten toen nog niet dat je overal op het eiland busjes kan aanhouden en hebben dus maar de taxi genomen en daar moet je hier in tegenstelling tot in Suriname belachelijke bedragen voor betalen. De stokerij was niet bijzonder interresant. Fototjes, videotje, wat destileerketels, een paar likeurflessen en een tafeltje met proefglaasjes (dat was dus wel positief!) en dan heb je het wel gehad. Na een minuutje of 15 stonden we dus al weer buiten. In het kader van de kostenbesparing zijn we maar naar zee gelopen.

Toen we op de t-splitsing met de kustweg aankwamen reed daar een auto de kofferbak van een stel toeristen binnen. In de auto zaten een vrouw met haar dochtertje. Omdat ze nogal zenuwachtig deed en niets met politie, verhuur- en/of verzekeringsmaatschappij te maken wilde hebben ("ik wil wel meteen betalen, is dat ok?" ) hebben we maar het nummerbord genoteerd. En inderdaad, na een minuut of 20 scheurde ze weg. We hebben toen aan de politie uitgelegd wat we gezien hadden (een bumperkleefster) waarna we bij het cafe van JJ's duikschool even een biertje gedronken hebben.

Daarna zijn we naar het happy hour op Kontiki Beach gegaan. Toen we later even over het strand liepen zijn we twee meiden uit Mark's vliegtuig tegengekomen (Iris en Rianne). Ze vertelden ons dat er die avond film was op het strand van Mambo beach. Dat leek ons erg relaxed dus besloten we rond te blijven hangen. We hebben even wat bij Kontiki gegeten en hebben daarna even bij Mambo gewacht tot we een mooie strandstoel uit konden zoeken. Mark en Rianne, hebben het grootste gedeelte van de film geslapen (Mark ontkent, maar JJ zegt: "minstens 1 derde" Heel vervelend dus, zo'n jetlag).

Gisteren zijn we de dag weer begonnen met een uurtje rustgevend snorkelen. Om daarna eens even flink in de zon te gaan liggen. Aan het eind van de middag heeft JJ zijn navigatieduik gedaan (zwem een vierkantje onder water en zoek de verstopte gewichten). Mark kwam af en toe even langs freediven met de onderwatercamera.
Toen we weer op het strand stonden zijn we even wat gaan eten bij het cafe (want het PADI advanced open water manual zegt dat je voor een duik altijd goed moet eten). Mark is toen teruggegaan naar het hotel en JJ is om 19:15 het water ingesprongen voor zijn nachtduik. Als het donker wordt komen er verschillende dieren naar buiten, waardoor je dus weer hele andere dingen op het rif ziet (krabben, kreeften en inktvissen bijvoorbeeld). Het is wel even wennen, maar nachtduiken is ook heel vet!

's Avonds zijn we naar Zanta Beach geweest, waar een house feest zou zijn. Dat klopte wel, maar het was er zo leeg dat we na twee brights maar zijn vertrokken. Op de andere stranden was ook weinig te doen, dus zijn we maar op het strandje bij het hotel gaan kaarten (de rose, moet ook op voor we vertrekken).

Vanochtend zijn we (lichtelijk duf) naar het zee aqauarium geweest om daar een dolphin encounter te doen ("voucher in pakket zegt: jij dolphin encounter doen voor gratish geld". En als rasechte Nederlanders zeggen we natuurlijk geen nee tegen iets dat gratis is. Zo hebbe we ook een kluisje bij de bali :-D )
De dolphin encounter houd in dat je in het water op een platform staat en dat je dan een dolfijn mag aaien en dat hij kunstjes voor je doet. Erg leuk dus. We hebben natuurlijk ook een kusje en een omhelzing gehad (JJ later ook nog van een zeeleeuw).
Ook heeft JJ nog verpleegsterhaaien gevoerd.
En Mark heeft een mooie pose gedaan met een bloemetjeshoed + prada bril (foto's komen nog).

Kortom we vermaken ons hier prima. Vanavond gaan we eens even echt goed stappen.

Prettig weekend iedereen, en we hopen jullie volgende week weer allemaal te zien.

Groeten,

Mark & Jan-Jelle

• 11 Augustus 2006 - 13:52

RicozZzZzZz:

Mwoehaha,

echt goed man dat jullie het goed hebben.Hier regent het :(. En het si gewoon weer koud!!!!!! Dus be prepaired! Ben echt benieuwd naar de pics. Ow en mark we moesten ook maar eens onze foto's checken(jij van Kenia ik van Dom Rep).Dat zijn we vergeten. Maar jullie zitten op Curacao dus rustig aan he ;). Nog een fijne vakantie en tot over 4 dagen ALWEER! Gaat veel te snel deze zomer vakantie.

Greeetzzz ricozZzZzZzZz

• 11 Augustus 2006 - 19:32

Peeltje:

Heej JJ,

Klinkt weer toppie zeg! leuk vakantietje, beetje duiken, nou klinkt goed. Maargoed over een paar weken buurten we verder! T bier staat koud!

Greetz uit Den Bosch
    Henri

Jan-Jelle

Welkom op mijn blog! Hier probeer ik iedere week iets te schrijven over mijn stage in Suriname. Niet dat dat altijd lukt, maar het gaat om het idee toch? Ik loop stage bij Polyformis Consultants N.V., dat is een voedselveiligheidsadviesbureau (Een N.V. in Suriname is trouwens hetzelfde als een B.V. in Nederland). Mijn opdracht is het schrijven van een voedselveiligheidsplan voor Fernandes Bakkerij N.V. . Fernandes is ook de plek waar ik het grootste gedeelte van mijn stage zal zijn. Ik vertrek op 6 mei van Schiphol en begin 8 mei met stage lopen. Vrijdag 28 Juli is mijn laatste stagedag en van 4 tot 14 augustus ben ik vakantie aan het vieren op Curacao. Als alles goed is land ik op dinsdag 15 augustus om 9:00 uur weer op Schiphol. Ook hier te vinden, zijn de oude nieuwsbrieven van mijn reis met Pieter Foortse en Paul Savalle in Australië en Nieuw Zeeland van september 2002 tot juni 2003. Ik hoop dit log in de toekomst nog vaker te kunnen gaan gebruiken, want reizen is misschien wel het vetste wat er is! Ik vind het altijd leuk om te horen hoe het met jullie is, dus laat eens een berichtje achter. Groeten, JJ