Duiken - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jan-Jelle Meijer - WaarBenJij.nu Duiken - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jan-Jelle Meijer - WaarBenJij.nu

Duiken

Door: Jan-Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jan-Jelle

06 Augustus 2006 | Nederland, Amsterdam

Hallo mensen,

Hoe is het met jullie? Nog vankantie aan het vieren? Al weer aan het werk? Of zijn die last-minutes nog steeds niet aantrekkelijk genoeg?

Ik zit inmiddels al weer vier dagen op Curacao. Nadat ik (met heel veel haast) mijn vorige weblog woensdag op het net had gezet ben ik meteen doorgegaan naar Broki om daar mijn Salsa-certificaat + hoed op te halen. Om te laten zien wat je in de laatste twee maanden gleerd hebt moet je in 30 seconden een move doen (minimaal 1 keer links en rechts draaien). Ik had dat eigenlijk graag dinsdag bij de beginners gedaan, maar omdat ik toen in de middel of f****n' nowhere zat moest ik het bij de gevorderden doen. Hoewel het niet gelukt is het op film te krijgen, "het ging best goed". Die hoed was eigenlijk de enige reden dat ik semi-gevorderd wilde halen.

Toen ik thuis kwam heb ik nog even mijn certificaat aan mevrouw Horst laten zien, om daarna snel de laatste spullen in mijn tas te proppen.

Om 9 uur zaten Paul en ik bij Sharon thuis. Ze had namelijk beloofd dat we nog en keer bij haar zouden gaan eten. Toen ik vorige week woensdag vertelde (toen we naar Coronie gingen) dat ik na mijn stage eigenlijk al mijn dagen vol had gepland, had ze maar besloten om het de laatste avond te doen. Sharon heeft een mooi huis. "Zo, Poliformis doet het goed", zei Paul toen we binnen kwamen. Gevolgd door mijn "ja, natuurlijk. Sinds wij er zijn, he"

Rashmi was er ook. Ze vertelde dat de bond die dag de toegang tot de fabriek had gebarricadeert. Het heeft een halve dag geduurt voordat de werknemers naar binnen konden (onder begeleiding van de ME). Ik ben dus op het goede moment weggegaan.

Toen Rashmi weg ging, kreeg ik nog een cadeau van haar en Sharon. Een foto-boek over Suriname. Erg mooi (al hadden ze het prijsstickertje er wel af mogen halen).

Tegen twaalf uur zaten we bij 't Vat. De laatste avond ga je natuurlijk niet in je bed doorbrengen. Al snel kwamen we een meisje tegen dat we vrijdag hadden ontmoet. Ze zat met een groep Surinamers. We werden meteen uitgenodigt om er bij te komen zitten. Ook Cliff, onze favoriete ober, kwam er bij zodra zijn shift erop zat. En tegen 00:45 verscheen Akash ook nog eens. Een erg gezellige laatste avond.

Na van iedereen afscheid genomen te hebben, zijn Paul en ik bij Jimmy (onze taxi chauffeur) in de taxi gestapt. Thuis aangekomen nog even mijn tassen klaar gemaakt, mijn hoed opgezet en afscheid genomen van Paul. Met een enorme vaart scheurden we richting Zanderij. Om 03:45 (een kwartier voor tijd) stond ik in de rij bij de incheckbalie. Het grote wachten was begonnen. Het viel me trouwens op de de vertrek terminal er een stuk beter uitziet dan de aankomst. Dat is ook een beetje zoals het land zelf, het "kom nog eens terug" klinkt beter dan het "welkom".
En terugkomen wil ik zeker nog een keer. Het was een prachtige tijd, jammer dat het voorbij is.

Met een half uur vertraging (Suriname, wat had je anders verwacht) stegen we op. We hadden een tussenstop op Trinidad. Tot daar had ik twee stoelen voor mezelf, maar toen was de luxe afgelopen.

Wat me meteen opviel toen we boven Curacao hingen, was de droogheid van het eiland. Veel minder begroeing en heel wat kaktussen.

Douance, bagage-claim en customs gingen erg snel
"Hoe lang blijf je hier?"
"12 dagen"
"Maak dan maar open"
Maar, ritje open en een keer in mijn kleding porren noem ik eigenlijk geen controle.

Toen ik buitenkwam zaten Peter en zijn zoon Olivier op me te wachten. Via de touristische route zijn we naar Peters huis gereden. Na even wat gegeten te hebben en mijn spullen in de voor mij bestemde kamer gezet te hebben, ben ik met Olivier en de andere zoon, Luit, het zwembad ingedoken.

's Avonds zijn we met zijn vieren naar Pirates of the Caribean 2 geweest. Die had ik in Suriname al (gedeeltelijk) op TV gezien, maar in de bioscoop is het toch wel een stuk beter.

Vrijdag zijn we de hele dag naar het strand geweest (inderdaad, prachtig blauw water) en ben ik wezen informeren bij een duikschool. De prijs was eerst wat boven budget, maar later bleek dat de werknemer de prijs op een open water cursus had berekend en niet op een advanced. Dus, ben ik gisteren voor het eerst in drie jaar weer wezen duiken. Dat was wel weer even wennen, dus de eerste duik was wat ongemakkelijk. De tweede ging al een stuk beter. We hebben heel relaxed rond gezwommen en hebben veel koraal en prachtige vissen gezien, waaronder een twee meter lange Tarpon en een enorme Murene. Heel vet! Ik kijk al weer uit naar morgen, waneer ik mijn diepe duik (30 meter) en mijn navigatieduik ga doen. Woensdag is de laatste duik van de cursus, de nachtduik.

Peter en de jongens liggen nu al even in het zwembad, dus ik ga maar eens achter ze aan.

Prettige week!
@ Mark M, goede vlucht en tot morgen ;-)

Groeten,

JJ

  • 06 Augustus 2006 - 21:46

    Janske:

    Hallo bofkont,
    Wat maak je toch een leuke dingen mee.
    Geweldig dat Peter je zo gastvrij ontvangt.
    Nog niets over "boeken"gezien.
    Daaaag, Janske.

  • 08 Augustus 2006 - 16:09

    Edith:

    Hey Jan Jelle,
    Ja Curacao is zo slecht nog niet he ;-)! De mooie stranden, het blauwe water, de overgoten zon-uren, de happy hours bij Wet'n Wild en het mooie koraal in de zee! Geniet van je vakantie in Curacao en succes met je laatste duik voor je Advance! Ik zie je misschien van het weekend wel weer ergens bij n happy hour ofzo!
    Groetjes, Edith

  • 10 Augustus 2006 - 14:50

    Wil:

    Hoi JJ,
    Vandaag weer even bijgelezen van je fantastische verhalen. Volgens mij heb jij daar een gouden tijd!
    Ik kijk naar je uit, om \'alles\'te horen. Groetjes, Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan-Jelle

Welkom op mijn blog! Hier probeer ik iedere week iets te schrijven over mijn stage in Suriname. Niet dat dat altijd lukt, maar het gaat om het idee toch? Ik loop stage bij Polyformis Consultants N.V., dat is een voedselveiligheidsadviesbureau (Een N.V. in Suriname is trouwens hetzelfde als een B.V. in Nederland). Mijn opdracht is het schrijven van een voedselveiligheidsplan voor Fernandes Bakkerij N.V. . Fernandes is ook de plek waar ik het grootste gedeelte van mijn stage zal zijn. Ik vertrek op 6 mei van Schiphol en begin 8 mei met stage lopen. Vrijdag 28 Juli is mijn laatste stagedag en van 4 tot 14 augustus ben ik vakantie aan het vieren op Curacao. Als alles goed is land ik op dinsdag 15 augustus om 9:00 uur weer op Schiphol. Ook hier te vinden, zijn de oude nieuwsbrieven van mijn reis met Pieter Foortse en Paul Savalle in Australië en Nieuw Zeeland van september 2002 tot juni 2003. Ik hoop dit log in de toekomst nog vaker te kunnen gaan gebruiken, want reizen is misschien wel het vetste wat er is! Ik vind het altijd leuk om te horen hoe het met jullie is, dus laat eens een berichtje achter. Groeten, JJ

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 29416

Voorgaande reizen:

06 Mei 2006 - 15 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: