Weekend of the Starzz - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan-Jelle Meijer - WaarBenJij.nu Weekend of the Starzz - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan-Jelle Meijer - WaarBenJij.nu

Weekend of the Starzz

Door: Jan-Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jan-Jelle

30 Juni 2006 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!
Fa waka?
Qua weer geloof ik wel boeng he?
En Nederland zit weer eens zonder kabinet, maar het ligt waarschijnlijk aan jezelf of dat positief of negatief is.

Met mij gaat het wel prima. Deze vrijdag is het een stuk beter weer dan vorige week.. Ik had in mijn vorige log nog verteld dat ik hoopte dat het droger zou worden. Maar het is daarna alleen maar harder gaan regenen. De bakkerij ligt een stuk lager dan het wegdek, dus bij elke middelgrote (of lange) regenbui verandert het hier in klein Venetië. Dat gebeurt wel vaker, maar deze keer was het wel heel extreem (zie foto). Het water stond bijna even hoog als de drempel van mijn kantoor. Als er een auto langsreed kwam het dan ook met grote golven naar binnen zetten. We hebben dus alles wat op de grond stond (en niet nat mocht worden) dus maar op de bureau’s gezet, voor het geval het echt niet meer op zou houden met regenen. Met het water tot aan mijn kuiten ben ik naar de fietsenstalling gewaad, die ook compleet onder water stond. Maar, we hebben wel mazzel dat alles bij ons thuis erg snel wegstroomd, dus daar hebben we nooit last (ff afkloppen).

Na salsa ben ik naar huis gegaan waar we tot 23:00 weinig anders gedaan hebben dan een beetje hangen en TV kijken. Maar toen vond ik het toch echt tijd om te gaan stappen. Paul was alleen inmiddels al meer aan het slapen dan dat hij wakker was. Ik heb hem nog geprobeert over te halen (onder het motto: “kop onder de kraan, aankleden, en gaan. Als je er eenmaal bent is het toch wel leuk” ), maar hij vond slapen toch een beter plan. Dus heb ik even rondgebelt, maar ik kon niemand vinden die al aan het stappen was of dat nog van plan was. Maar, omdat ik absoluut geen zin had om weer een vrijdagavond te verslapen, zat er niks anders op dan alleen te gaan.

Bij la Caff zat ik al snel met een Engelsman en een Amerikaan op het terras, maar ze moesten de volgende dag weer werken dus gingen ze rond 01:00 weg. Ik geen zin had om naar de andere kant van de stad te moeten voor de oranje party van Touche, dus ik ben maar naar Starzz gegaan. Het was extreem rustig toen ik binnenkwam, maar het duurde niet lang voordat het wat drukker werd. Even later ben ik daar een Surinamer tegen gekomen die dacht me te herkennen van een of ander studentenfeestje. Hij bleek bij de RBTT bank te werken (hey dude, you’re making my cashflow possible!!! Thanx for using meastro!) en was in de Starzz met een aantal Nederlanders die stage bij hem liepen.

De volgende dag vonden Paul en ik het tijd worden om het appartement eens schoon te gaan maken. Dus hebben we alle zooi aan èèn kant van de kamer gegooid en flink aan de slag gegaan met bezems, water, schrobbers en trekkers.

Paul had die avond wel zin om te stappen dus zijn we bij la Caff op het terras gaan zitten. Daarna zijn we met twee meiden en twee jongens die we de week daarvoor waren tegengekomen naar Starzz geweest (beetje deja vu). We hadden besloten om zondag naar fort Zeelandia te gaan, dus maakten we het niet te laat.

Na de volgende dag rustig te zijn opgestaan, liepen we rond 11:15 de poort van fort Zeelandia binnen. Om 12:00 was er een rondleiding, dus er was nog genoeg tijd om zelf even rond te kijken. Behalve dat het fort dient om een indruk te geven van hoe het leven was in koloniale tijden, dient het ook als museum. Zo was er een tentoonstelling over Surinaamse ziekezusters die na de oorlog in Nederland kwamen werken en een tentoonstellingen over de inheemsen die in Suriname woonden voordat het Suriname was. Tijdens de rondleiding werd veel verteld over de geschiedenis van het fort, en over welke functies het door de jaren heen heeft gehad. Tijdens de staatsgreep in de jaren ’80 van de vorige eeuw diende het bijvoorbeeld als legerbasis. We hebben ook op de plek gestaan waar de decembermoorden hebben plaats gevonden. De kogelgaten zaten niet meer in de muur, omdat die eruit gebikt zijn om in Nederland forensisch onderzoek mee te doen.

’s Middags zijn we natuurlijk Nederland-Portugal gaan kijken bij ’t Vat. Hoewel we uur te vroeg waren was het weer moeilijk om een plek te vinden. Het zal wel aan de zondag gelegen hebben. Zoals jullie weten was het een treurige wedstrijd. Wel spannend, maar niet op een goede manier. Wat het extra treurig maakte was dat het steeds donkerder werd en vanaf de tweede helft met bakken uit de lucht kwam. Het terras is grotendeels overdekt, maar iedereen moest erg dicht op elkaar gaan staan om het te kunnen zien en niet nat te worden.
Op weg terug naar huis kon je van alle kanten dingen horen als: “ja ja, Nederland ligt er uit”, “jullie hebben verloren, jammer he”, “haha, lekker dan voor die lul van een van Basten”, “Whoehoe, Nederland heeft verloren” enz. enz.
Had ik al verteld dat Surinamers zeer vriendelijke mensen zijn...?

’s Avonds was er een Salsa Dance Battle in Starzz. Er deden 7 mensen van Danszon (mijn dans-school... club, whatever) mee, dus het kopen van kaartjes werd hevig gepromoot. Het leek Paul ook wel lachen, dus gingen we die avond weer naar Starzz (komend weekend maar ff een Starzz-loos weekend houden). Er deden in het totaal 15 mensen mee die zich via een knock-out systeem naar de finale probeerde te werken. De finale battle zou gaan tussen een klein maar erg goed dansent Surinaams meisje en een wat oudere, lange, slungellige, maar erg goed dansende Surinamer, die door Paul perfect omschreven werd als “Steve Urkel” De mafketel vond het alleen geen stijl om tegen een meisje te battelen en gaf dus op. De compleet overdonderde presentatoren probeerde hem nog over te halen, maar hij bleef bij zijn besluit. De presentatoren vonden dat het publiek een finale had verdient en gaf de finaleplek dus aan de jongen die in de halve finale van Steve Urkel verloren had. Uiteindelijk won het meisje toch.

Maandagavond had ik mijn dans-test. Iedereen moest met een gevorderde danser(es) een Salsa en een Merengue dansen om te laten zien wat hij/zij in de laatste maand geleerd had. En.... GESLAAGD! Van de +/- 20 mensen was er maar èèn beginner die het niet gehaald had . Ik dacht dat Surinamers per definitie goed konden dansen, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Aanstaande maandag ga ik dus beginnen met de semi-gevorderde cursus.

Woensdagavond hadden we even geen zin in terrasavond, maar dat heb ik gisteren met een meisje van Salsa weer goedgemaakt.

Ik ga nu even heel hard hopen dat het dit weekend mooi weer wordt, want we gaan naar het beach resort White Beach en het zou zonde zijn als ons strandweekendje verregende.

Ik wens iedereen een heel goed weekend toe ;-)

Moshibaka,

Jan-Jelle

  • 03 Juli 2006 - 16:57

    Edith:

    Hey Jan-Jelle,
    Alles hopi bon zo te lezen! Bij ons op curacao ook hoor! Wat relaxed trouwens dat jullie in Suriname wel kunnen fietsen. Hier is het fietsen niet echt verantwoord, dus wij zijn afhankelijk van de busjes of collega's die mij wel weg willen brengen. Wij hebben trouwens niks te klagen hier of het weer, al doe je dat als Nederlander toch altijd! ;-) Hier schijnt na regen nog altijd de zon! Succes verder met je stage! En misschien tot in Curacao!
    Groetjes, Edith

  • 03 Juli 2006 - 17:05

    Peeltje:

    Jo JJ,

    Klinkt als een hele spannende salsa! Misschien een ideetje, vlieg ff naar Finland mijn Cubaanse buurman heeft beloofd een salsa avond te organiseren (ergens in de komende 10 maanden). Naja verder hebben wij hier ook voetbal zitten kijken, maar t was inderdaad heeeeel spannend! We konden weer een mooi geel kaartenpaleis bouwen met een rood dakkie. Hee maar groeten (ook aan paulus natuurlijk)

    Henri

  • 04 Juli 2006 - 00:49

    RicozZzZzZz:

    Hey JJ,

    wederom een leuke log. Iik heb niks te klagen hoor zit weer op de DOm Rep maar nu met mijn zus :D:D:D:D:D

    Ik heb je alleen nog steeds niet gehoord!!! Zal het later wel weer proberen.

    Mzzls ricozZzZzZz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan-Jelle

Welkom op mijn blog! Hier probeer ik iedere week iets te schrijven over mijn stage in Suriname. Niet dat dat altijd lukt, maar het gaat om het idee toch? Ik loop stage bij Polyformis Consultants N.V., dat is een voedselveiligheidsadviesbureau (Een N.V. in Suriname is trouwens hetzelfde als een B.V. in Nederland). Mijn opdracht is het schrijven van een voedselveiligheidsplan voor Fernandes Bakkerij N.V. . Fernandes is ook de plek waar ik het grootste gedeelte van mijn stage zal zijn. Ik vertrek op 6 mei van Schiphol en begin 8 mei met stage lopen. Vrijdag 28 Juli is mijn laatste stagedag en van 4 tot 14 augustus ben ik vakantie aan het vieren op Curacao. Als alles goed is land ik op dinsdag 15 augustus om 9:00 uur weer op Schiphol. Ook hier te vinden, zijn de oude nieuwsbrieven van mijn reis met Pieter Foortse en Paul Savalle in Australië en Nieuw Zeeland van september 2002 tot juni 2003. Ik hoop dit log in de toekomst nog vaker te kunnen gaan gebruiken, want reizen is misschien wel het vetste wat er is! Ik vind het altijd leuk om te horen hoe het met jullie is, dus laat eens een berichtje achter. Groeten, JJ

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 29434

Voorgaande reizen:

06 Mei 2006 - 15 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: