Twee rustige weekjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan-Jelle Meijer - WaarBenJij.nu Twee rustige weekjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan-Jelle Meijer - WaarBenJij.nu

Twee rustige weekjes

Door: Jan-Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jan-Jelle

23 Juni 2006 | Suriname, Paramaribo

Hallo beste mensen,

Hoe is het op het Europese vasteland (of elke andere plek waar je op dit moment bent natuurlijk)?
Zomer al merkbaar begonnen? Vakantie in aantocht?
Ik zelf heb nog 5 weken te gaan voor het vakantie is. Ja, inderdaad ik ben al weer over de helft van de stageperiode heen (zelfs al over de helft van de hele reis, sinds eergisteren).

Vorige week heb ik me op mijn stage bezig gehouden met het schrijven van wat artikelen voor het HACCP info-krantje van Fernandes (en het interviews houden daarvoor) en het opstellen van microbiologische richtlijnen voor banket (Ja, ik zou me eerst alleen maar met brood bezig houden, maar blijkbaar hebben ze in het lab alleen geleerd voor chemie).

De salsalessen gaan (volgens mij) ook wel prima (leuk is het in ieder geval). Alle onderdelen van de beginnerscursus zijn afgerond en aanstaande maandag is de test. Als ik dat haal staat er volgende maand een cursusje semi-gevordert op het programma.

Dinsdagavond (13 juni dus) zijn we met Sharon (onze stagebegeleidster), voordat ze voor zaken naar Nederland ging, uit eten geweest bij de Chinees (Fa Tai, door Paul en mij spontaan omgedoopt tot Fataal). Het is een voor Surinaamse begrippen luxe restaurant, met een voor Surinaamse begrippen al even luxe prijskaartje. Grote pre is dat dat de porties enorm waren en het fenomeen "doggie-bag" hier helemaal is ingeburgert, dus dat we voor een halve week van eten voorzien waren.

Die vrijdag begon het weekend al vroeg. In onze tijdszone speelde het Nederlands elftal namelijk al om 13:00 en het enige wat je dan kan doen is natuurlijk de middag vrij vragen. Ik had met Paul in 't Vat afgesproken. Omdat er een vergadering niet door ging kwam ik wat vroeger aan dan gepland, maar toch zat het terras al stampvol met oranjekoortsigen. Gelukkig vond ik ergens in een hoek een stapel tuistoelen, waarvan ik er twee op een (toch nog redelijk) prominente plaats neerzette. Ik zat net toen Paul ook aankwam. De wedstrijd begon. Ik neem aan dat jullie allemaal weten dat we met 2-1 hebben gewonnen en tactische analyses laat ik over aan mensen die er wel verstand van hebben, dus laat ik het er op houden dat we lol hebben gehad.

Het oorspronkelijke plan was om die avond nog te gaan stappen, maar toen we zo rond 23:00 vanaf ons bed TV aan het kijken waren besloten we dat we te duf waren om nog een beetje zin te kweken en zijn we dus maar thuis gebleven.

Zaterdag was een al even loze dag als de vrijdagavond, met als uitzondering dat we wel zijn wezen stappen. We zouden eerst naar een feest toe gaan, maar de organisatoren (ook stagaires) hadden wat problemen met de drankleverancier, dus dat ging niet door. Naar 't Vat dus maar. Daar ben ik aan de Bacardi Razz (GEEN BrEeZeR dus!) gegaan en Paul aan de Malibu, we wilden ook wel eens wat anders dan bier. Daarna zijn we nog even bij la Caff gaan hangen om na wat gegeten te hebben te eindigen in Starzz.

Zondag hebben we uitgekaterd bij het zwembad. Het was eerst nogal wisselvallig, maar we hadden al zo vaak gezegd dat we naar het zwembad zouden gaan, dat we daar maar even geen aandacht aan schonken. En wonderbaarlijk genoeg is het de rest van de dag bijna helemaal droog gebleven en hebben we zelf flink wat zon zitten vangen. Die avond zijn we even heel on-Surinaams bij de Pizza Hut gaan eten. Pizza! was ook wel weer eens lekker :P

Maandag (en dan hebben we het dus over 19 juni) moest iedereen van quality control een presentatie geven over wat zijn/haar functie was, en voor de stagiaires, wat er tot dan toe gedaan was en wat er nog moest gebeuren. Rashmi (stagebegeleidster vanuit Fernandes) vertrekt namelijk morgen voor twee weken naar Nederland (komt mooi uit, Sharon komt aanstaande woensdag weer terug) en ze wilde dat er geen onduidelijkheden waren over wie wat aan het doen was. Dat was wel een goed plan, want ik heb nu wel een beter beeld over waar ik moet zijn voor welke info.

Woensdag was weer voetbaldag. Deze keer begon de wedstrijd om 16:00, dus ik hoefde maar een uurtje vrij te nemen (voor de mensen die denken: "huh maar hij werkte toch maar tot 16:00?" Inderdaad, maar je moet ook nog naar de kroeg fietsen en een plaats scoren ;-) ). Omdat ik toch bij Polyformis was om een paar dingen op te zoeken in de boeken van Sharon, fietste ik samen met Paul naar 't Vat. Deze keer hadden we minder geluk. Er was op het hele terras geen stoel meer te vinden, dus we moesten blijven staan. 0-0 is nou ook niet echt een geweldige uitslag te noemen, maar ach, we waren toch al door.

Gisteren had ik de eerste broodkeuringsbijeenkomst gehad. Ik heb een team samengestelt (bestaand uit mensen van kwaliteit, sales en productie) waarmee ik de komende weken alle producten ga keuren en een standaard vaststellen voor elk product. De opkomst vanochtend was alweer een stuk minder, 2 man (inclusief ondergetende) in plaats van de 5 van gisteren. Ik ben benieuwd hoe dat volgende week gaat.

Toen ik gisteren thuis kwam was Paul al terug van zijn dagje Coronie (Het district waar de kokosnootverwerkingsfabriek staat, waar hij een marketingplan voor schrijft). Hij had een prima dag gehad, met tijgers en vers geslachte boskonijnen. Ik denk dat ik ook maar eens naar Coronie moet.

Vanochtend had ik de tussentijdse evaluatie die ik bij Rashmi had aangevraagd.
Zonder kleerscheuren :-D !!!

De laatste salsa les voor de test is vanavond. Ik hoop dat het tegen die tijd opgehouden is met regenen, want mijn paraplu was al een beetje gebogen en is eergisteren kapotgewaait. In Touchè is het Oranje avond, dus de kans is groot dat we daar vanavond gaan eindigen.

Na het onvermijdelijke uitslapen gaan we morgen het appartement eens schoonmaken (moet ook gebeuren) en zondag hebben we een rondleiding door fort Zeelandia gepland (ish gratish, wat wil je nog meer)

Een prettig weekend allemaal!

Groeten,

JJ

Ps. @ Mark M: Dude, van harte gefeliciteerd met je 21e verjaardag ;-) Prohst!

  • 23 Juni 2006 - 18:26

    Linda:

    Alweer over de helft? Het gaat allemaal zooo snel he?! Ik vlieg zelf over 2 weekjes alweer naar Nederland. Fijn weekend! Liefs Linda

  • 23 Juni 2006 - 19:40

    RicozZzZzZz:

    Hey JJ,

    wazzuuup(zo te lezen goed)!! Het is inderdaad snel gegaan zeg. Maar dat gaat het altijd als je het naar je zin hebt. Je hebt trouwens een leuk feest in Utrecht gemist. Hawaii feest!! Maar daar hoor je nog wel wat van via Mark. Trouwens ik ga maar weer eens naar je schreeuwen schijnt. Ik ga waarschijnlijk as Do weer terug naar de Dom Rep voor 15 dagen. Dus goed luisteren he!!:P

    Veel plezier.

    Greetz ricozZzZzZz

  • 23 Juni 2006 - 19:58

    Paularts.waarbenjij.nu:

    He gast! Gefeliciteerd met je (tussentijdse) beoordeling!

    Ik zie je zo!

    Groeten!

  • 23 Juni 2006 - 20:47

    Tione:

    Heey JJ,
    Zo te horen gaat het goed met je stage.
    Ik heb zelf nog drie weeken en dan ben ik klaar.

    Have fun and make the best of it.

    Ciao, TK

  • 25 Juni 2006 - 08:56

    Marky:

    Yo JJ to the C,

    jammer zeg alweer over de helft... wat gaat de tijd toch snel... Maarja, veel succes en plezier nog en nogmaals bedankt voor het telefoontje van vrijdag, was echt cool:D.

    Greetz Markz!

    Ps en ja het hawaifeest was leuk;) maar daar stuur ik je later mailtje over.

  • 25 Juni 2006 - 09:09

    Michiel Spaans:

    Hoi Jan-Jelle,

    Jammer dat je er niet was met de BBQ, was erg druk bezocht. We wilde nog wat vlees voor je bewaren, al leek ons de resterende 5 weken wat lang... ;-) Viel spass en je biertje is erg lekker geworden!!

    Greetz,


    Michiel

  • 26 Juni 2006 - 06:53

    Peel@kuopio:

    JJ,

    Klinkt weer lekker relaxed daro! Gelukkig doe je nog andere dingen als drinken.. Haha oh die sji-nees klinkt bijna zoals die in holland. Als je met 4 bent en je besteld voor 4 personen heb je ook voor een paar dagen food. Maareh voor jou zit t er dus ook weer bijna op. Tja time flies when you're having fun! Ik heb hier hetzelfde probleem, ik heb nog maar twee weken voor de stage. Hee maar ben erg benieuwd of je je salsa diploma hebt gehaald. Verder zeg ik, JJ groet uit Finland en tot later

    Greetz
    Henri

  • 27 Juni 2006 - 10:13

    Robert:

    Hey JJ, goed bezig met je stage! Je hebt het hawaii-feestje gemist, maar volgende studentenfeestje in utrecht sta ja al weer ingepland, mag je gezellig bij mij in bed slapen. Hoest met je zus trouwens? Spreek je binnekort weer. Geniet van je vakantie straks en succes met je stage!

  • 27 Juni 2006 - 11:59

    JJ:

    @ Robert
    Pas ik er nog bij dan met die twee meiden?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan-Jelle

Welkom op mijn blog! Hier probeer ik iedere week iets te schrijven over mijn stage in Suriname. Niet dat dat altijd lukt, maar het gaat om het idee toch? Ik loop stage bij Polyformis Consultants N.V., dat is een voedselveiligheidsadviesbureau (Een N.V. in Suriname is trouwens hetzelfde als een B.V. in Nederland). Mijn opdracht is het schrijven van een voedselveiligheidsplan voor Fernandes Bakkerij N.V. . Fernandes is ook de plek waar ik het grootste gedeelte van mijn stage zal zijn. Ik vertrek op 6 mei van Schiphol en begin 8 mei met stage lopen. Vrijdag 28 Juli is mijn laatste stagedag en van 4 tot 14 augustus ben ik vakantie aan het vieren op Curacao. Als alles goed is land ik op dinsdag 15 augustus om 9:00 uur weer op Schiphol. Ook hier te vinden, zijn de oude nieuwsbrieven van mijn reis met Pieter Foortse en Paul Savalle in Australië en Nieuw Zeeland van september 2002 tot juni 2003. Ik hoop dit log in de toekomst nog vaker te kunnen gaan gebruiken, want reizen is misschien wel het vetste wat er is! Ik vind het altijd leuk om te horen hoe het met jullie is, dus laat eens een berichtje achter. Groeten, JJ

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 29433

Voorgaande reizen:

06 Mei 2006 - 15 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: