Aangekomen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan-Jelle Meijer - WaarBenJij.nu Aangekomen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan-Jelle Meijer - WaarBenJij.nu

Aangekomen

Door: Jan-Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jan-Jelle

07 Mei 2006 | Suriname, Paramaribo

Hey beste mensen,

Mijn eerste volledige dag in Suriname.
De vlucht is prima gegaan. Geen personal entertainment systeem deze keer, maar wel schermen boven het gangpad (= dus kramp in nek). Ik zat in het midden met 2 man aan mijn linkerkant en een vrouw aan mijn rechter. Gelukkig had de man rechts van mij al snel een vrije plaats met beenruimte gespot, wat dus ook meer ruimte voor mij opleverde. Om 12:15 vertrokken we en om 16:10 (lokale tijd, d'as dus 21:10 in NL)landen we op het stuk astfalt met golfplaten gebouw wat ze hier vliegveld de Zanderij noemen. Ik volgde de stroom mensen naar de ruimte waar we voor de douane moesten wachten. Dat is een soort stal met hekken om de residents van de non-residents te scheiden en hokjes van waaruit de douaniers (op computers uitgerust met XP, dat dan weer wel) de paspoorten en visa controleren en bestempelen. Na een half uur wachten was ik aan de beurt, waarna de bagage opgehaalt kon worden. In de bagageruimte kan je mooi botsautootje spelen, aangezien de ruimte veel te klein is voor een 747 vol mensen die ook nog eens allemaal een bagagekarretje hebben en de karretjes aan de andere kant (bij de uitgang dus) moeten worden bemachtigt. Toen ik mijn tas gevonden had kon ik naar buiten waar mijn contactpersoon, Sharon Mac Donald, mij met haar zes jarige zoontje op haar arm stond op te wachten. Nadat het jongetje was ophaalt door zijn vader die in Nederland woont en nu op vakantie is in Suriname konden we richting Paramaribo.

De omgeving van Paramaribo is heel groen, maar er staan ook veel bouwvallen van huizen en er ligt veel zooi op de vaak slecht onderhouden straten.

Sharon heeft me naar het appartement gereden, waar de opgewacht werden door de alleraardigste huisbazin. Het appartement is een stenen gebouw in de achtertuin van haar huis/winkel. Het bestaat uit een slaap/woonkamer, badkamer (met koude douche, maar met een gemiddelde temperatuur van 27 graden is dat geen enkel probleem), keuken en een kleine verranda. De huisbazin zorgde voor een warm welkom met volledige uitleg (hier liggen de baddoeken, die noemen jullie handdoeken toch? Wij noemen handdoeken wat jullie geloof ik theedoeken noemen) ze had al wat dingen in de koelkast gelegd en ik moest meteen de lokale snack casavechips proberen. Sharon ging er vandoor en we spraken af dat ik maandag een introductie zou krijgen. De huisbazin legde nog even uit hoe de klamboe en de hangmat (erg relaxed voor tussen de middag) werkten en wenste mij een goede nacht.

Slapen onder een klamboe is me prima bevallen (het is alleen moeilijk kijken hoe laat het is of de lamp aan of uit te doen. Ik heb vandaag een rustige dag gehad. Ik heb een beetje door de stad gelopen (het meest opvallende van wat ik tot nu toe gezien heb is dat het allemaal redelijk vervallen is), geld gewisselt, boodschappen gedaan, in de hangmat gelegen en over Suriname gelezen. De huisbazin kwam me tussen de middag een echte surinaamse maaltijd brengen (dat hoorde nog bij haar introductie) bestaande uit kip, rijst, gekookte casave (lijkt een beetje op aardappel, maar dan wat elastiser) en groente. Morgen krijg ik mijn introductie vanuit het bedrijf.

Een prettige week allemaal en jullie horen snel weer van me ;-)

Groeten,

Jan-Jelle

  • 09 Mei 2006 - 12:38

    Meijerfe:

    Hoi jel,
    Ik heb de site dus inmiddels gevonden.
    Leuk verhaal. Tot nu toe alles dus goed verlopen.
    Heb je al gehord van de overstromingen in oost-suriname? Hoe is het weer behalve warm? ook regen?
    Letje een beetje op 'd' en 't' in je verhalen en duis ook in je stageverslag.
    Nu tot zover. ik moet weer verder.
    Groetjes Pap.

  • 09 Mei 2006 - 13:24

    Robert:

    Hey JJ!, succes daar met uitgaan/zwemmen/bananen eten enzo, en trouwens ook met je stage.

    Ontzettend veel liefs, Robert


  • 09 Mei 2006 - 16:31

    Mach:

    hey broertje!!! vond t erg leuk om je nog even gezien te hebben zaterdag! precies goed!!! Fijn dat je reis goed ging. Appartementje klinkt helemaal goed toch;-) al leuke mensen ontmoet? thanks voor je sms-je for my birthday! Ik moet weg, trainen,volgende x een langer verhaaltje! heel veel plezier en succes! kus mach

  • 09 Mei 2006 - 17:04

    Linda @ Aruba:

    Heel veel plezier en geniet er maar lekker van!!!

  • 09 Mei 2006 - 19:09

    Janske:

    Hallo Jel,
    dinsdagavond voor ons. Frank heeft even voorgedaan hoe deze site werkt dus dan ga ik van start.
    Fijn dat je even per sms liet weten dat je goed was aangekomen en wat een aardig welkom. Ik zie het helemaal voor me, een wit gebouwtje in een achtertuin met hangmat.
    Wij hoorden zondagavond al van overstromingen en vanavond wan hulpacties hier in nederland (surinamers) voor de getroffen gebieden. Het zou vandaag ook fiks hebben geregend in P. Volgens Krol komt de regentijd eraan.
    Gisteren 'hebben we ons met z,n negenen in Machtelds kamer "gepropt".Ging overigens prima en was gezellig. Van A. en C. natuurlijk over hun week in Skopje gehoord.Ze hebben het leuk gehad en Max maakt het goed.
    Hier gaat alles goed. De kast staat mooi. Frank heeft alle draden er keurig in weggewerkt.
    Rutger had vandaag een erg moeilijke theotie toets op het conservatorium.
    Leuk deze site hoewel het niet erg prive is. Ik ga je ook gewoon mailen. Voor jou wel erg handig om ieder die belangstelling heeft op de hoogte te houden.
    Ik ben benieuwd hoe het op het bedrijf gaat.
    Tot de volgende keer.
    Groetjes van Janske.

  • 10 Mei 2006 - 09:32

    Marky:

    Hey JJ,

    Eindelijk je site gevonden;). Klinkt allemaal goed. Hoop dat het tot nu toe(je het is alweer wat dagen later en het regent redelijk veel bij jou) goed gaat:).

    Greetz Markz

    ps; weet je al wat ciao in het Srenan is??

  • 10 Mei 2006 - 11:23

    Paul Arts:

    Hey Jan-Jelle,

    Fijn te horen dat het goed gaat! Ik wacht nu nog op een duidelijkere beschrijving van de opdracht van Sharon Mac Donald, zoals Henk Holwerda had gevraagd. Als alles rond is dan ben ik er 28 of 29 augustus!

    Waarschijnlijk tot dan en we mailen!

    Groeten!

    Paul Arts

  • 10 Mei 2006 - 19:27

    Hansepans:

    Hallo JJ,
    Ben je al bruin??
    Heb je al verkering??
    Hoe zijn de disco's??
    Heb je Norit nodig gehad??
    Groetjes en heel veel plezier

    Hans de oude buurman

  • 19 Mei 2006 - 14:05

    Jan-Jelle:

    Hey oude buurman, bedankt voor je reactie.

    Ben idd langzamerhand bruin aant worden (gaat niet zo snel als je op kantoor zit)
    Verkering? euh... nee, maar genoeg leuke vrouwen hier
    De disco waar ik geweest ben was best vet, dit weekend maar eens ff verder kijken.
    Ook zonder Norit gaat het helemaal prima, maar ik kook dan ook grotendeels zelf (d'as al 4 jaar een redelijke garantie ;) )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan-Jelle

Welkom op mijn blog! Hier probeer ik iedere week iets te schrijven over mijn stage in Suriname. Niet dat dat altijd lukt, maar het gaat om het idee toch? Ik loop stage bij Polyformis Consultants N.V., dat is een voedselveiligheidsadviesbureau (Een N.V. in Suriname is trouwens hetzelfde als een B.V. in Nederland). Mijn opdracht is het schrijven van een voedselveiligheidsplan voor Fernandes Bakkerij N.V. . Fernandes is ook de plek waar ik het grootste gedeelte van mijn stage zal zijn. Ik vertrek op 6 mei van Schiphol en begin 8 mei met stage lopen. Vrijdag 28 Juli is mijn laatste stagedag en van 4 tot 14 augustus ben ik vakantie aan het vieren op Curacao. Als alles goed is land ik op dinsdag 15 augustus om 9:00 uur weer op Schiphol. Ook hier te vinden, zijn de oude nieuwsbrieven van mijn reis met Pieter Foortse en Paul Savalle in Australië en Nieuw Zeeland van september 2002 tot juni 2003. Ik hoop dit log in de toekomst nog vaker te kunnen gaan gebruiken, want reizen is misschien wel het vetste wat er is! Ik vind het altijd leuk om te horen hoe het met jullie is, dus laat eens een berichtje achter. Groeten, JJ

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 29436

Voorgaande reizen:

06 Mei 2006 - 15 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: